lunes, 9 de diciembre de 2013

Competències en les TIC pels docents

La UNESCO va realitzar un document on es descriuen les competències en les TIC que haurien de tenir els docents pel que fa l'ús de la tecnologia.Té l'objectiu de subministrar als mestres un conjunt d'eines bàsiques i senzilles de les TIC  perquè les puguin utilitzar amb la finalitat d'ajudar els estudiants a  ser competents a l'hora d'utilitzar les tecnologies d'una manera crítica i eficaç. Es diferencien 3 nivells de competències o enfocaments bàsics per a una reforma educativa. Aquests són el següents:
1. Nocions bàsiques de les tic: és el nivell bàsic.
2. Profundiment del coneixemnet: els docents hem de ser capaços de desenvolupar i dissenyar activitats, al mateix temps que saber en quins moments s'utilitzaran les TIC en la vida escolar i diària
3. Generació del coneixement: els docents hem de ser capaços de dur a terme una autogestió, és a dir, que el nen s'encarregui del seu modelatge a partir de la seva implicació. Els docents han acompanyar els  alumnes en tasques que impliquin que comencin a pensar. Al mateix temps, els estudiants hauran d'aplicar les seves competències cognitives, per tal de generar coneixement, que pensin per què els hi serveix això, etc.
A continuació he realitzat una taula on explico breument aquests tres nivells dins de cadascú dels àmbits existents:

Nocions bàsiques de les TIC
  • Àmbit pedagògic: saber on, com i en quin moment (o no), utilitzar i integrar aquesta tecnologia digital en forma d'activitats o presentacions dins de l'aula.
  • Pràctica i formació professional: dominar i tenir un bon nivell  d'alfabetisme en el vocabulari de les TIC, adquirit prèviament, alhora que habilitats i coneixements del les eines i recursos Web, necessaris per utilitzar i ensenyar a usar les noves tecnologies de manera adequada.
  • Pla d'estudis: tenir coneixements sòlids dels estàndars curriculars de les assignatures i els procediments d'avaluació, que tenen els alumnes, per tal de'integrar l'ús de les TIC en el currículum perquè es coordinin amb les altres matèries.
  • Organització i administració: capacitat d'adaptació de les TIC en qualsevol aula de classe estàndar. Garantir l'accés d'us equitatiu d'aquestes  segons es realitzin activitats en el conjunt de la classe, en petits o grans grups, de manera individual...
  • Utilització de les TIC: conèixer el funcionament de les eines bàsiques com del hardware, software, al mateix temps que les aplicacions de productivitat d'un navegador d'Internet, un programa de presentació multimèdia, aplicacions de gestions...
Profundització del coneixement
  • Àmbit pedagògic:Ser capaç de solucionar problemes complexes, com per exemple, l'estructuració de tarees.
  • Pràctica i formació professional:Saber gestionar i guiar els teus coneixements, creant projectes i col·laborant amb altres docents o experts amb la matèria, amb la finalitat d'enriquir la pròpia formació professional.
  • Pla d'estudis: aplicació del coneixement, posseït i retingut profundament, de manera flexible tot depenen de les situacions d'aprenentatge. 
  • Organització i administració:capacitat de generar i formar  grups col·laboratius dins un ambient d'aprenentatge dins les aules. En aquests les activitats han de girar entorn de l'estudiant per tal de que es familiartitzi amb les TIC i es consolidi la col·laboració.
  • Utilització de les TIC:Conèixer una varietat d'eines i aplicacions complexes, i ser capaç d'utilitzar-les en situacions basades en problemes i projectes. 
Generació de coneixement:
  • Àmbit pedagògic:fomentar l'autogestió, és a dir, crear situacions en les qual els estudiants apliquin les seves competències cognitives i ajudar-los en el cas que les hagin d'adquirir.
  • Pràctica i formació professional: el docent ha de ser un model d'educador. Ha de mostrar interès i voluntat pel que està explicant, utilitzant continuament les TIC com un professional.
  • conèixer les competències del segle XXI, que implica saber com aprenen els estudiants i entendre les dificultats amb les quals es topen.
  • Organització i administració:capacitat d'organitzar l'aprenentatge tenint el paper de lideratge en la formació dels seus companys i elaborant la visió de la seva institució educativa.
  • Utilització de les TIC:se capaç de dissenyar comunitats de coneixement basades en les TIC i saber utilitzar aquestes tecnologies per recolzar el desenvolupament de les habilitats dels estudiants.







No hay comentarios:

Publicar un comentario