domingo, 15 de diciembre de 2013

Bloom's taxonomy

La Taxonomya de Blomm explica d'una seogna manera el mètode que fa referència a les metàfores de crook, que hem vist en una entrada passada. 
Aquesta és una nova que ens aproxima a l'activitat intel:lectual que desenvolupem a partir de les diferents feines que podem fer amb l'utillatge de les TIC.
Al llarg de la història, aquesta Taxonomia ha patit canvis. Per començar, primer va ser creada per Benjamin Bloom i altres col·laboradors, l'any 1956, per plantejar una escala que mesurés el coneixement dels alumnes i classificar les activitats educatives. Al principi la va inventar amb forma de substantius generals que marcaven el que havia de fer un alumne per assolir un coneixement determinat, és a dir, com construeix l'alumne el seu coneixement. Per fer-ho van diferenciar tres àmbits: afectius, psicomotor i cognitiu. S'ha de tenir present que inicialment només es tenia molt en compte el desenvolupament a nivell d'aprenentatge cognitiu i que el psicomotor no es va fer fins 4 anys més tard.
Al 2000 sorgeix la necessitat de revisar-lo i incorporar i substituir les accions  en forma de verb com a fonament de les capacitats. Després, l'any 2008, on hi cal fer una mirada important atenció, es va fer una nova revisió i adaptació de la taula pel tema i la incorporació de les TIC. Amb aquest nou canvi es va passar  a dir "Taxonomia de Bloom per a l'era Digital".
A continuació, tenim la imatge per poder veure les diferències entre les habilitats cognitives originàries i les formulades l'any 2000.

http://www.eduteka.org/imgbd/23/23-11/ImagBloom.jpg

Per concloure amb aquesta entrada, he penjat les eines i recursos en un quadre de Bloom, plasmant el que he après a l'assignatura de GITIC i basant-me en el model del 2008. Aquest m'ha servit com un recordatori del contingut après i que he anat fent al llarg de tot el semestre.

  • Recordar: en aquesta primera habilitat, que és la basa de la piràmide, introduiria totes les eines que hem après al llarg de les sessions de l'assignatura de GITIC, ja que fa referència a l'aprenentatge i al recordatori de com s'utilitzen i perquè serveixen cada una. Per tan, hi tenim: el Twitter, el Bolc, el Prezzi, el Drive, el Scoop.it, el Voki, el Youtube i el Power Point.
  • Comprendre: en aquesta segona habilitat hi el Voki, pel simple fet de que amb aquesta eina pots construir significats a partir de diferents tipus de funcions tan escrites com gràfiques o auditives.
  • Aplicar: dins d'aquesta hi classifico l'eina del Drive. Pots utilitzar o dur a terme un procediment durant el desenvolupament d'una presentació, afegint gràfics, imatges, enllaços de webs, etc.
  • Analitzar: dins aquesta habilitat hi introdueixo el Scoop.it i el Twitter, ja que crees temes i alhora descompons conceptes a partir d'una informació que t'interessa, i compartir-la amb els teus seguidors. Tots aquests s'interrelacionen entre si, amb una estructura completa o amb un propòsit determinat. 
  • Avaluar: en aquesta hi tenim els Blocs. Amb ells pots crear entrades, comentar en altres blocs, informar,  reflexionar i escriure sobre temes del teu interès, sempre intentant que sigui amb una visió crítica i de sentit comú.
  • Crear: dins aquesta última habilitat afegeixo els programes de Power Point, Prezi i YouTube. Juntes elements per formar tot un projecte que sigui coherent i funcional,al mateix temps que estiguin organitzats en un mateix patró o estructura.

No hay comentarios:

Publicar un comentario