Llenguatge
M'agradaria començar parlant del que he après sobre el llenguatge. Tots ja sabem que el llenguatge és un mitjà de comunicació amb el qual transmetem i intercanviem informació i que alhora, és un instrument que ens permet organitzar, classificar, anomenar i ordenar el nostre entorn, conservar la memòria tan individual com col·lectiva, raonar les coses que pensem, expressar allò que som i mantenir un diàleg amb nosaltres mateixos reflexionant sobre les nostres pròpies vivències.
Tanmateix el llenguatge és molt més que això. És una capacitat humana amb la qual naixem i que ens diferencia dels altres éssers vius. Un "do universal humà" que heretem des de fa milions d'anys per qüestions genètiques només pel simple fet de pertànyer a la nostra espècie.
Aquesta facultat consisteix en un mecanisme d'adquisició del llenguatge (en anglès LAD, language acquisition device) que es posa en funcionament en el període d'embaràs. Durant el primer any de vida del nen, aquest mecanisme assoleix el màxim funcionament ja que té tots els sentits alerta per a rebre tots tipus d'estímuls i factors. És llavors quan l'infant està preparat i comença a descobrir, a observar i a assimilar l'estructura de la llengua.
Aquesta facultat consisteix en un mecanisme d'adquisició del llenguatge (en anglès LAD, language acquisition device) que es posa en funcionament en el període d'embaràs. Durant el primer any de vida del nen, aquest mecanisme assoleix el màxim funcionament ja que té tots els sentits alerta per a rebre tots tipus d'estímuls i factors. És llavors quan l'infant està preparat i comença a descobrir, a observar i a assimilar l'estructura de la llengua.
I què n'és del llenguatge que no surt amb forma de paraules? Després d'haver llegit el capítol Gramàtiques del silenci del llibre "La festa dels sentits" de Sebastià Serrano, sóc més conscient de com és d'important el llenguatge no verbal i de com està present cada dia en les nostres vides. Sense ell seria impossible comunicar-nos els uns amb els altres, recordant que el feed-back entre les persones és d'un 93% repartit entre veu i signes no verbals.
Moltes vegades el passem per alt i pensem que el llenguatge verbal fa el paper més important en la comunicació, ja que ens informa sobre el que passa i com és l'exterior. Els nostres primers avantpassats ja utilitzaven aquest llenguatge no verbal per relacionar-se i expressar les seves emocions, actituds, gustos...i avui en dia encara ho continuem fent perquè és com transmetem de veritat allò que sentim en el nostre interior.
M'agrada el terme "nouvingut" que utilitza per definir el llenguatge verbal. Això em fa pensar que tot i haver-lo desenvolupat no som capaços de trobar les paraules que millor defineixin i expressin les nostres emocions.
Sobre l'engany, m'ha sorprès el fet de que estiguem dissenyats per detectar-lo i perquè ens el detectin, d'una manera intuïtiva i gairebé inconscient encara que diguem amb paraules un discurs molt convincent i dissimulem molt bé, els nostres gestos, signes no verbal si manera d'actuar ens delaten ja que es contradiu amb el que estem dient.
Llengua
Abans de començar l'explicació sobre la llengua, voldria aclarir que els éssers humans no naixem amb una llengua concreta sinó amb la predisposició d'aprendre-la.
M'agrada el terme "nouvingut" que utilitza per definir el llenguatge verbal. Això em fa pensar que tot i haver-lo desenvolupat no som capaços de trobar les paraules que millor defineixin i expressin les nostres emocions.
Sobre l'engany, m'ha sorprès el fet de que estiguem dissenyats per detectar-lo i perquè ens el detectin, d'una manera intuïtiva i gairebé inconscient encara que diguem amb paraules un discurs molt convincent i dissimulem molt bé, els nostres gestos, signes no verbal si manera d'actuar ens delaten ja que es contradiu amb el que estem dient.
Llengua
Abans de començar l'explicació sobre la llengua, voldria aclarir que els éssers humans no naixem amb una llengua concreta sinó amb la predisposició d'aprendre-la.
Se sap que al món hi ha aproximadament entre 3.500 i 4.000 (sense comptar dialectes) repartides entre 200 estats. I quin és el concepte de llengua? a classe la vam definir com un autèntic monument de la naturalesa, ja que funciona a la perfecció i té una estructura inequívoca, format per un conjunt de signes orals propis d'una comunitat que s'acostumen a reflectir en un codi escrit.
La llengua s'organitza en diversos nivells formats per unitats diferents:
Competències comunicatives
Al 1972 es va anomenar per primera vegada el concepte de competència comunicativa pels senyors Gumperz i Hymes, dient que és allò que un parlant necessita per saber comunicar-se de manera eficaç en diferents contextos culturalment significants de la societat, que et pots trobar al llarg de la vida. Dic d'una manera eficaç, ja que ha d'assolir l'objectiu que ens proposem.
Per ser competents comunicativament parlant necessitem desenvolupar 4 tipus de coneixements i habilitats que són:
La llengua s'organitza en diversos nivells formats per unitats diferents:
- Pragmàtic: el discurs o text ha de tenir sentit.
- Semàntic: és el significat de la frase o de l'oració.
- Sintàctic: es basa en l'estructura d'una llengua.
- Morfològic: fa referència als morfemes, idea dels masculins, femenins, singulars, plurals, les conjugacions verbals...
- Fonètic: pronunciació dels sons o fonemes de les paraules.
Una llengua es considera llengua quan aquests sis nivells tenen característiques pròpies i funcionen d'una manera organitzada.
Al 1972 es va anomenar per primera vegada el concepte de competència comunicativa pels senyors Gumperz i Hymes, dient que és allò que un parlant necessita per saber comunicar-se de manera eficaç en diferents contextos culturalment significants de la societat, que et pots trobar al llarg de la vida. Dic d'una manera eficaç, ja que ha d'assolir l'objectiu que ens proposem.
Per ser competents comunicativament parlant necessitem desenvolupar 4 tipus de coneixements i habilitats que són:
- Competència lingüística/gramatical: es refereix al domini del codi lingüístic i que s'ocupa del nivell fonològic (com funcionen els sons de la llengua), el nivell morfològic (estructura interna i formació de les paraules), nivell sintàctic (regles de la generació de frases) i nivell lèxic i semàntic.
- Competència sociolingüística: parlarem d'una manera o altra segons les regles socioculturals d'ús de la llengua, com per exemple, dir "bon profit" no és comú a tots els països. També té a veure amb els diferents registres que fem servir segons la situació dels participants o el que pretens dir.
- Competència discursiva: en qualsevol discurs s'han de combinar les formes gramaticals i els significats en qualsevol gènere. Per tant aquesta competència s'ocupa de:
-Coherència en el significat: intentar que les diferents frases no es contradiguin i que hi hagi continuïtat de la idea principal.
Al ser éssers socials necessitem constantment comunicar-nos amb altres persones. Però no n'hi ha prou en saber parlar una llengua, sinó que és molt important expressar-se correctament en qualsevol situació, i per això és bàsic tenir una bona competència comunicativa.
- Competència estratègica: tracte sobre les estratègies del llenguatge verbal i no verbal que s'utilitzen perquè la comunicació sigui més efectiva i per compensar les deficiències provocades per les limitacions i insuficiències que de vegades presenta.
Al ser éssers socials necessitem constantment comunicar-nos amb altres persones. Però no n'hi ha prou en saber parlar una llengua, sinó que és molt important expressar-se correctament en qualsevol situació, i per això és bàsic tenir una bona competència comunicativa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario